04
Apr | 15:15

Oculus Transformer – att gå i någon annans skor.

4 april,15:15 av Sophia Ivarsson

Att skapa VR-upplevelser är innovativt både vad gäller metod, verktyg och processer. Tekniken är helt ny och kan varken imitera spel- eller filmvärlden. Helt nya metoder måste implementeras i både skaparprocess och berättarmässigt. De Virtual Reality-typiska verktyg vi har att tillgå rent berättartekniskt, som till exempel åskådarens upplevelse rum i 3d/360 grader har vi aldrig haft att tillgå tidigare i något media. Vi försöker medvetet styra dessa nya verktyg, metoder och processer så att de från start utvecklas utifrån ett normkritiskt perspektiv.

Våra manus tar utgångspunkt i människor som på något sätt befinner sig i utanförskap/utanför normen, som vi vill skapa mer förståelse för. I konceptutvecklingen och framtagandet av manus och karaktärer söker vi också att aktivt tänka normkritiskt när det gäller story, kön, utseende, funktionsvariation etc. Förutom att vi vill öka förståelsen mellan människor har vi fokus på att förändra normerna och öppna upp möjligheterna att vara hela sig själv genom att visa på andra exempel.

modernateatern

Spelvärlden har också normer Dels arbetar vi utifrån att vi har bakgrund i teater, performance art vilket automatiskt bibringar en icke-normativ speldesign-process, som påverkar hur spelen ser ut i slutänden. Dels studerar vi de spelutvecklings-normer som finns när det gäller bl.a. teman för spelen och försöker hitta vägar att bryta stereotyper även där.

Våra VR- empatispel implementeras genom workshops i skolor, genom Skapande Skola, bl.a. i det redan existerande Etik och Empatiprogrammet och för andra t.ex. fritidsgårdar och liknande, som låter ungdomar se och diskutera dessa VR-upplevelser. På sikt även genom undervisning av lärarna själva som ska kunna beställa spelen genom läromedelscentralerna.

Vi vill också skapa cross- och transmedia upplevelser på olika plattformar både på nätet och In Real Life: Scenkonst, rollspel, konstutställningar och annat. Empatispelen kommer också att säljas liksom dataspel.

”Målet är att de barn och unga som kommer i kontakt med Do Good Games-serien/Att gå i någon annans skor-spelen, utvecklar och ökar sin förmåga till empati och ökad förståelse för andra.” Jannike Grut, projektledare.

Projektet initierades av Moderna Teaterns Jannike Grut och Åsa Egnér i samarbete med den externa 3-d artisten Johan Olsson och fortsätter efter juni 2016 i den nya konstellationen Jannike Grut, Karolina Petrusson och Alexander Gesse i samarbete med Johan Olsson under namnet Do Good Games by The Modern Theatre.



Kommentarer (3)

  1. 5 april 2016,17:34
    Carl Heath kommenterar:

    Jättespännande projekt! Vi arbetar med liknande frågor kring empati och 360-video med inspelade first person upplevelser för att skapa empati för utbildningssammanhang i vårdkontexter. Ta en titt på länken – kanske intressant för er.
    http://www.tii.se/projects/innovation-in-rehab
    Carl

  2. 7 april 2016,11:50
    Sophia Ivarsson kommenterar:

    Hej Carl,

    Tack för intressant information.

  3. 30 maj 2016,18:21
    Jannike Grut kommenterar:

    Hej Carl, ska genast kika! Har precis också börjat jobba på en VR-simulator till vården! 🙂 Spännande! Vi ses!

    Jannike

Kommentera

Regler för kommentarer »

XHTML: Dessa taggar går att använda: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Om blogg.vinnova.se
Bloggen ägs, utvecklas och förvaltas av Vinnova, Sveriges innovationsmyndighet. Vi stärker Sveriges innovationskraft för hållbar tillväxt och samhällsnytta.

Genom Vinnovas blogg vill vi ha en öppen dialog med vår omvärld, belysa våra sakfrågor och ta till vara på frågor och åsikter om oss.

Läs mer »
Facebook
Twitter