11
Jul | 16:35

Datadriven cykel

11 juli,16:35 av Erik Borälv

Cykeln kan vara den optimala plattformen för innovation. Redan unga cyklister vet att det enkelt går att modifiera sin cykel. Cyklisterna med störst behov och intresse är nu mest intresserade av data.

Sjuans miljövänliga cykelmotor. Bild: Chris Nolan.

Sjuans miljövänliga cykelmotor. Bild: Chris Nolan.

Cykeln har till skillnad från andra fordon få förbud mot modifiering. Sök på helbilsgodkänd för exempel på en delvis oroande motsats. Vidare, en cykel är en någorlunda enkel och öppen konstruktion som är möjlig för nästan alla att modifiera. Barn kan modifiera sina cyklar – det kan vara så enkla saker som klistermärken eller coolare reflexer och handtag. Eller varför inte ett ljudsystem som förvandlar cykeln till motorcykel.


Trovärdigt konsumenttest av virtuell motor till cykel.

När det gäller cykel finns en grupp användare där många är beredda att spendera stora belopp på utrustning och rätt funktioner. I denna gröna och digitala tid borde vi egentligen se betydligt fler innovationer runt cykeln. Kanske finns det mer att lära, om vi ser till vad de mest advancerade användarna med störst behov gör.

Det är inte i alla aspekter Tour de France är en förebild, men där hittar man i alla fall världens främsta cyklister. Man tävlar i lag, som ofta ägs av cykeltillverkare eller andra framgångsrika företag. Behov, talang och pengar verkar alltså finnas gott om.

En av sponsorerna (och även ett lag) utrustar i år varje cykel med en GPS-enhet. Denna länkar vidare data till en central lastbil som producerar statistik och information i realtid. Man kan under en etapp följa exakt hur snabbt varje (198) åkare kör, visa tid och avstånd mellan den stora klungan och olika utbrytare, och se hur lång sträcka det återstår till en bergstopp eller målet. Informationen gör det till en sevärd sport också på tv – på samma sätt som realtidsdata och visualiseringar har höjt underhållningsvärdet för, säg, en femmil eller orientering. Utan data skulle man behöva nöja sig med att se tävlande lämna stadion och någon timme senare dyka upp i väntad eller oväntad ordning.


GPS-tekniken som varje cykel i TdF använder.

Om man – igen – inte blev inbjuden att köra TdF så finns alternativ. Många ”weekend warriors” använder Strava. Det är ett socialt nätverk för motionärer av olika slag. Man kan använda appar eller dela med av sina data från diverse enheter (stegräknare, klockor, pulsmätare etc) och få en samlad analys och visualisering av hur träningen går.

Det finns mängder med funktioner kopplat till Strava. Forutom de självklara med statistik finns komplexa tjänster som personlig tränare eller återkoppling i realtid under passen. En annorlunda funktion är de olika utmaningarna. De är som en slags virtuella tävlingar, men eftersom vi pratar om digitala tävlingar så kan man vara lite kreativ i vad som är en utmaning. Man har t.ex. en utmaning att cykla längsta sträckan under en kalendermånad. För May Distance Challenge ställde 253,232 personer upp i utmaningen! Vann gorde Adze med 8226 kilometer…

“Strava is crack for cyclists,” said João Correia, an agent who represents several pro cyclists, including some Strava users. “It really changed how people ride their bikes. You can compete anytime. You didn’t need a number on your back, and you don’t have to be a specific place at a specific time.”

NY Times har en artikel om att också proffscyklister börjat använda Strava för att logga hur fort man kör bestämda sträckor. Detta är något som motionscyklister länge använt som en personlig utmaning, att försöka komma med på topp10-listan för en viss stigning (kallas King of the Mountain, KOM). Nu när riktiga proffs är med så har man dödat motionärernas sportsliga chans – lika poänglöst som att försöka jämföra varvtider med en Johaug eller Northug. Det är inte alla som uppskattar när proffsen hittar Strava.

Det positiva effekten är att motionärer kan ha en relation till sina idoler och virtuellt träna ihop eller köra mot varann. Man fattar hur övernaturligt snabba deltagarna i TdF är, till exempel. Lawson Craddock kör professionellt för Cannondale och har hela sin (unga) karriär kört med Strava, och använder det som ett sätt att ha en dialog med sina fans:

“Anyone can just log on to Strava and compare their fastest time with my fastest time,” he said. “They can see what kind of training we’re doing, how fast we actually go in these races. It’s just a really interesting perspective.”

Detta inlägg har vi skrivit med anledning av Vinnovas utlysning kring datadriven innovation. I den utlysningen söker vi datadrivna labb som fungerar som en nationell resurs inom sitt tematiska område. Exemplet visar att man kan hitta tematiska områden utanför de vanliga branschuppdelningarna.

taggar: ,


Inga kommentarer har lämnats ännu

Du kan bli först att kommentera!

Kommentera

Regler för kommentarer »

XHTML: Dessa taggar går att använda: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Om blogg.vinnova.se
Bloggen ägs, utvecklas och förvaltas av Vinnova, Sveriges innovationsmyndighet. Vi stärker Sveriges innovationskraft för hållbar tillväxt och samhällsnytta.

Genom Vinnovas blogg vill vi ha en öppen dialog med vår omvärld, belysa våra sakfrågor och ta till vara på frågor och åsikter om oss.

Läs mer »
Facebook
Twitter