24
Jun | 14:28

Delad ekonomi, del 2

24 juni,14:28 av Erik Borälv

I en bilpool samsas många personer om en eller flera bilar och delar på bilens fasta kostnader. Nu kommer cykelpoolen fast med en knorr.

Københavns borgmester för sundhed & omsorg Ninna Thomsen skjutsar boende på Bispebjerghjemmet

Københavns borgmester för sundhed & omsorg Ninna Thomsen skjutsar boende på Bispebjerghjemmet

Wikipedia förklarar poängen med en bilpool:

Genom medlemskap i en bilpool kan de flesta människor få tillgång till en personbil utan den stora ekonomiska investering som ett bilköp innebär, samt de nödvändiga kostnader som en bil innebär, till exempel skatter och försäkringar.

Allt fler inser det smarta i att inte nödvändigtvis äga alla prylar utan att vissa saker är bättre eller billigare att dela på. Hela tjänsteekonomin, att köpa en tjänst istället för en produkt hör hit. Det är t.ex. en bättre lösning att köpa backup av sina datafiler som en molntjänst, jämfört med att ha en extra hårddisk hemma.

Den modernaste av stadscyklar! Köpenhamns variant har eldrift och inbyggd GPS & karta

Den modernaste av stadscyklar! Köpenhamns variant har eldrift och inbyggd GPS & karta

I större städer finns ofta stadscyklar att hyra. Affärsmodellerna är många, med hyra per dag, timme eller årskort. Stockholm stad har en lösning som innebär att man för 250 kronor kan låna en cykel mellan april till oktober. Man kan till och med ladda sitt ordinarie pendlarkort med ett säsongskort. Här uppstår alltså ett nytt värde, då även lokala pendlare kan kombinera kollektiva resor med cykel.

En 3-hjulig eldriven lastcykel

En 3-hjulig eldriven lastcykel

Min hemkommun Uppsala har cyklar som man kan hyra. Jag äger som de flesta uppsalabor en egen cykel och behöver troligen aldrig hyra en stadscykel på hemmaplan. Men, nu lanserar Uppsala cykelförening en variant på detta – en lastcykelpool. En lastcykel är betydligt kraftigare och gjord för att frakta saker – barn, matkassar eller hundar.

Handla möbler på Ikea eller Myrorna? Ta med tjugo fotbollar, några brännbollskoner och ett partytält? En lastcykel eller cykelkärra ökar cykelns lastkapacitet ordentligt. Det är dessutom inte särskilt svårt eller tungt. På plan mark rullar du nästan lika lätt som med en vanlig cykel. För att dra kärra är en cykel med några låga växlar bra om du tänker köra uppför brantare backar, och väl fungerande bromsar för nedförsbackarna. Med lastcykel får du allt färdigt att åka.

Det skapas en mängd innovationer inom just lastcyklar och det är spännande att följa utvecklingen. Redan idag finns exempel som flyttfirmor och åkerier på lastcykel, grön parkförvaltning, och cykelburen målerifrima. I Köpenhamn har man initiativet Cykling uden alder som ger folk på äldreboenden en ny möjlighet att komma ut; man crowdsourcar cyklar och cyklister som kör runt de äldre. Med en lastcykelpool kan konceptet få betydligt större spridning, och kanske även stimulera till ännu fler innovationer på området.

Ett komplett café på lastcykel

Ett komplett café på lastcykel

 

taggar: ,


Inga kommentarer har lämnats ännu

Du kan bli först att kommentera!

Kommentera

Regler för kommentarer »

XHTML: Dessa taggar går att använda: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Om blogg.vinnova.se
Bloggen ägs, utvecklas och förvaltas av Vinnova, Sveriges innovationsmyndighet. Vi stärker Sveriges innovationskraft för hållbar tillväxt och samhällsnytta.

Genom Vinnovas blogg vill vi ha en öppen dialog med vår omvärld, belysa våra sakfrågor och ta till vara på frågor och åsikter om oss.

Läs mer »
Facebook
Twitter