17
Jun | 15:57

Några nyanser av acceleratorer

17 juni,15:57 av Erik Borälv

I början var inkubatorn. Nu finns acceleratorn.

Central Working London - en slags inkubator

Central Working London – en slags inkubator

Begreppet inkubator används sedan 1959, och står i princip för en fysisk plats för nya företag. Man vänder sig uteslutande till företag i ett startskede och erbjuder ofta lokaler och kompetens inom områden som nya företag behöver – marknadsföring, träning på att pitcha och kommunicera, nätverk, affärskoncept, utvärdering av teknik, etc. En uppsats från Chalmers – Accelerating Success: A Study of Seed Accelerators and Their Defining Characteristics (PDF) – går igenom detta i detalj. Bra läsning!

The term incubator was first used in its business sense in 1959 and the general idea behind the concept is to create an institutionalized environment that assists and enables startup companies and business ideas to grow. The process of developing a startup company within an incubator can be rather extensive, sometimes spanning several years. The incubator focuses on providing the prerequisites for a company to develop, such as housing, expertise and business contacts.

En accelerator är lik en inkubator men brukar sägas stå för en liten annan syn på sin roll. I samband med IT-krashen fanns det gott om exempel på nystartade företag som förbrukade stora resurser utan att, visade det sig, egentligen ha producerat speciellt mycket bestående värde. Efter detta konstaterande gick det inte längre bränna investeringar utan att pröva om företagets erbjudande/tjänst kommer att hålla. Man behöver alltså snabbare utsätta företaget för marknadens prövning. Man behöver accelerera inkubatorn.

Det ska sägas, att acceleratorer inte behöver förta värdet av inkubatorer eller inkubatorernas roll i innovationssystemet. Man har dessutom ofta mer gemensamt än vad som skiljer varann åt. Men det finns skillnader, som vilka man huvudsakligen vänder sig till, i vilken fas företagen befinner sig, och hur nära man står investerare.

Pitchträning i Spotifys lokaler

Pitchträning i Spotifys lokaler på BarCamp Stockholm

2005 startade Paul Graham Y Combinator som är en variant av inkubatorn. Man är idag den mest kända acceleratorn. Mot en andel av företaget (7%) får innovatörer ta del av det överlägset mest eftertraktade hjälpprogrammet. En avgörande skillnad mot flertalet inkubatorer är att man får en begränsad tid på sig, och sedan är det dags att leverera. Man får också tillgång till den allra bästa hjälpen, av personer som själva genomgått en startup-process på framgångsrikt sätt.

YC is now getting just over 1 application per minute. /Graham, Paul. (@paulg) [2011]

Det finns en stor spännvidd i hur acceleratorer ser ut och fungerar. Eftersom företag behöver olika slags hjälp (beroende på affärsområde, teknik etc) så finns det också en stark förädling av själva konceptet av en accelerator.

I Tyskland ser vi just nu en mängd sådana initiativ utvecklas. Främmande för oss kanske, men man har ett antal acceleratorer inriktade enbart på nya företag inom media. TV-kanalen ProSiebenSat.1 Accelerator erbjuder de vanliga stödinsatserna för en accelerator – startups får en mentor, 25.000 euro i startkapital, nätverk och samarbete med andra aktörer – kombinerat med utvalda coacher som har erfarenhet av media. Man erbjuder plats för 7 startups två gånger om året i detta program som varar 3 månader.

Deutche Telekom har en egen motsvarighet, i sitt hub:raum, där startups under 8 veckor får jobba med sina projekt i Berlins mest kända co-working space Betahaus. Det är lite som om Telia skulle ha en accelerator inom mobil teknik, med företagen sittande på ett ställe som är en blandning av Stockholm Makerspace, ett café på Södermalm och Tom Tits…

Think of hub:raum Accelerator as an academy with presentations by experts and workshops. Furthermore, you will share your progress with other brilliant participants and learn from each other – in a co-working space in Berlin. You will immerse into all aspects that are relevant to making your business real: financing options, business models, user interface, and much more.

When you graduate after eight weeks, your business idea will be tried and tested – and more solid than ever. You will present your idea to a selected group of VCs, angel investors as well as the hub:raum team.

En annan variant är acceleratorn som vänder sig till startups som har hårdvara som sin grund. Berlin Hardware Accelerator ser onekligen spänande ut och öppnar 2 september.

I Sverige finns också ett antal acceleratorer. En aktuell sådan är STINGs initiativ för internet-startups, FastForward. Man vill samla Stockholms mest lovande internet-startups under ett tak. Erbjudandet (mot 2% av företaget) omfattar kontakter med entreprenörer, coacher, investerare och experter. Som en sann accelerator sätts en tidspress, 20 veckor, och ledordet är ”fail fast, fail forward”. Genom att våga prova saker som inte fungerar perfekt: göra prototyper, mäta och jämföra ska bolagen snabbt kunna leverera affärsmodeller som fungerar. Programmet ska ge entreprenörerna verktyg och metoder som väsentligt ökar deras utvecklingstakt och sannolikheten att snabbt nå framgång.

 



1 Trackbacks/Pingbacks

  1. Pingback: Från Inkubator till AcceleratorCrowding | Crowding den 28 juni,08:37

Kommentera

Regler för kommentarer »

XHTML: Dessa taggar går att använda: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Om blogg.vinnova.se
Bloggen ägs, utvecklas och förvaltas av Vinnova, Sveriges innovationsmyndighet. Vi stärker Sveriges innovationskraft för hållbar tillväxt och samhällsnytta.

Genom Vinnovas blogg vill vi ha en öppen dialog med vår omvärld, belysa våra sakfrågor och ta till vara på frågor och åsikter om oss.

Läs mer »
Facebook
Twitter