18
Dec | 12:29

Så når man ut med innovationstävlingar

18 december,12:29 av Sebastian Axelsson

nytankande-vattenmatning-glodlampa

Det finns många utmaningar för den som arrangerar innovationstävlingar. En av dem är att nå ut till presumtiva deltagare, och det är vad detta inlägg handlar om. Mer specifikt tittar vi på vilka insatser som en aktuell innovationstävlingsarrangör gör, men om de insatserna i sig är rätt eller fel återstår att se.

I förra inlägget nämndes några korta punkter, bland annat råden ”Använd en väletablerad tävlingsplattform” och ”Tveka inte att göra ett samarrangemang”.

De tipsen är relevanta och ofta är det inget självändamål att ha så många deltagare som möjligt. Bättre att rätt deltagare är med. Men ur bredd kommer spets och därmed finns samtidigt givetvis en poäng att nå en hyfsat stor mängd deltagare.

Ett av de innovationstävlingsprojekt som följs går ut på att få fram lösningar som förbättrar möjligheterna till individuell mätning och debitering av varmvattenförbrukning och de möjligheter till energieffektivisering som därigenom kan nås. Tävlingen består egentligen av två olika delar, nämligen Mättekniska lösningar installation/underhåll respektive Informationsinsamling visualisering/debitering. Tävlingen handlar lika mycket om att ändra gamla beteenden som att hitta på ny teknik.

Tävlingsarrangör är Sustainable Innovation, (Sust) och genomförs i samverkan med Riksbyggen, HSB, Intel, SvenskaBostäder och Östnor.

Enligt Joachim Lindborg på Sust är deras klart största utmaning att nå ut. Tillsammans med kollegan Jessica Kriström och övriga i gänget på Sust har han klurat på olika idéer och lösningar för att nå fram i informationsbruset:

Sust har tagit fram webbsidor, skapat en sida på Facebook, planerat frukostmöte och annonserar nu i tidningen Ny Teknik för att därigenom nå potentiella tävlingsdeltagare. Man har bland annat även fått draghjälp av ”tävlingsarrangörskollegorna” Munktell Science Park på Twitter och Green Innovation Contest på Facebook. Dessutom ger man ut ett nyhetsbrev om tävlingen.

Om detta räcker? Det återstår att se. Deadline för inlämning av tävlingsbidrag är vid årsskiftet, och ett inte helt ovanligt fenomen är att många deltagare väntar till dess att deadline är påtagligt nära. Tävlingen planeras vara helt genomförd till Susts hållbarhetsdagar den 26-27 mars. Tävlingsbidragen planeras senare även att presenteras och diskuteras under Almedalsveckan 2015.

Till sist avslutar vi med en liten film med Hanna Stensson, projektkommunikatör från en annan innovationstävling, nämligen Green Innovation Contest. När den tävlingen arrangerades förra året var målet att få in 60 deltagare – men resultatet blev det dubbla. ”Knepet” var att gå via science parks, inkubatorer, affärsrådgivare och liknande för att på så vis sprida ordet. Här i filmen hör du även henne ge sin syn på vad hon anser att en annons i tidningen ger:


P.S. I februari 2015 anordnar Vinnova konferensen ”Pristävlingar som drivkraft för innovation”. Dagen handlar om hur man kan arbeta med innovationstävlingar som ett verktyg i innovationsprocessen. Tid: 3 februari kl 10-17. Plats: Sheraton Stockholm Hotel. Anmälan här.

För att komma i kontakt med Vinnovas projektföljare Anders Frick, använd följande kontaktuppgifter:
http://twitter.com/frick, Tel: 0768-848126, e-post: anders@frick.nu

För att komma i kontakt med Vinnovas innovationstävlingsrepresentant Sebastian Axelsson, använd följande kontaktuppgifter:
Tel: 08-473 3171, e-post: sebastian.axelsson@vinnova.se



Inga kommentarer har lämnats ännu

Du kan bli först att kommentera!

Kommentera

Regler för kommentarer »

XHTML: Dessa taggar går att använda: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Om blogg.vinnova.se
Bloggen ägs, utvecklas och förvaltas av Vinnova, Sveriges innovationsmyndighet. Vi stärker Sveriges innovationskraft för hållbar tillväxt och samhällsnytta.

Genom Vinnovas blogg vill vi ha en öppen dialog med vår omvärld, belysa våra sakfrågor och ta till vara på frågor och åsikter om oss.

Läs mer »
Facebook
Twitter