25
Mar | 11:50

Obligationer som drivkraft för social innovation

25 mars,11:50 av Erik Borälv
Bild. CC BY-SA 2.0 Plane Stupid.

Bild. CC BY-SA 2.0 Plane Stupid.

I Storbritannien prövar de många olika sätt att arbeta med sociala innovationer. Ett av experimenten kallar de social impact bonds. De har intressanta egenskaper som kan vara värda att fundera över.

Vissa teman som tas upp inom social innovation kan vara sånt som skapar stora rubriker, som exempelvis samhällets påverkan på klimat och miljö, hotade djur, missbruk av olika slag och samhällets olycksbarn, etc. Det ska därför sägas, att här finns många (politiska) överväganden som behöver göras. Denna blogg fokuserar på sätt att hitta bättre och effektivare instrument från den offentliga sidan, som ett förtydligande bara.

SvD idag skriver Nima Sanandaji om social impact bonds:

Social impact bonds går ut på att den offentliga sektorn avsätter en budget för att försöka nå en målsättning. Tydliga kriterier för framgång slås fast och olika föreningar eller företag kan ta på sig att utföra arbetet. Om projekten når framgång blir belöningen god. Annars kommer den helt eller delvis att utebli.

I en kommunikativ policy-mening ligger UK långt före på detta område. Där har till exempel vår motsvarighet NESTA (the National Endowment for Science, Technology and the Arts) gett ut en The Open Book of Social Innovation, som på 200 sidor ‘describes the hundreds of methods and tools for innovation being used across the world, as a first step to developing a knowledge base.’

Det är troligen inte belöningarna i sig som är receptet på framgång. Att noga utveckla och definiera de existerande problemen samt att sätta upp målsättningar och kriterier verkar var det som är avgörande. Evidence, säger de själva om sånt.

Man har i UK sökt sociala innovationer med avsikten att minska utsläpp av koldioxid. Det nationella målet är att minska CO2 med 36% till år 2020. Genom sociala pristävlingar och engagemang hos 355 olika lokala initiativ nådde man minskningar redan idag på mellan 10-46 %.

Man har sammanfattat sina erfarenheter på mycket tilltalande sätt, i skriften Using social challenge prizes to support people-powered innovation. Det är kort och bra läsning för alla som funderar på hur det offentliga kan ge stöd för samhället (i vid mening) att lösa sina mest angelägna behov. Man har summerat sina erfarenheter i denna skrift och rekommenderar en femstegsmodell:

  1. Challenge prize: a clearly defined challenge is set and a prize is offered to the most successful solution(s).
  2. Outcome-focused: this approach rewards performance – the prize is awarded for solutions that prove themselves successful against measurable criteria.
  3. Staged process: taking respondents through a series of clearly defined stages, which start with a low barrier to entry and become increasingly more demanding. Participants receive non-financial and/or small-scale financial support at each stage.
  4. Not prescriptive: how the problem is tackled is left entirely to competitors to decide. It requires the organiser to be genuinely open to not knowing what the most effective types of solutions will be.
  5. Open: barriers to entry are low, with eligibility criteria kept to a minimum.


Inga kommentarer har lämnats ännu

Du kan bli först att kommentera!

Kommentera

Regler för kommentarer »

XHTML: Dessa taggar går att använda: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Om blogg.vinnova.se
Bloggen ägs, utvecklas och förvaltas av Vinnova, Sveriges innovationsmyndighet. Vi stärker Sveriges innovationskraft för hållbar tillväxt och samhällsnytta.

Genom Vinnovas blogg vill vi ha en öppen dialog med vår omvärld, belysa våra sakfrågor och ta till vara på frågor och åsikter om oss.

Läs mer »
Facebook
Twitter