31
Okt | 07:48

Spetsanvändare utvecklar åt LEGO

31 oktober,07:48 av Peter Svensson

LEGO har ställt om sina innovationsprocesser så att användarna av LEGO kan skapa innovationer och sedan dela med sig till andra användare. Innan var det LEGO som skapade nya produkter och med hjälp av marknadsföring tryckte ut dessa. Den här förändringen har hjälpt till att rädda företaget och skapa stark tillväxt. Företaget var konkursfärdigt 2004 men nu gör de toppresultat flera år i rad, ett citat från Jyllandsposten i somras:

Med en vækst på 24 pct. i første halvår fortsætter den voldsomme vækst for Lego. Legetøjskoncernen fra Billund solgte for 9,1 mia. kr. /…/ Resultatet er skabt på et globalt legetøjsmarked, der faldt med knap 4 pct. i årets første seks måned

Läs om hur LEGO skapade nya innovationsprocessser här. LEGO har fått utväxling av sin produktutveckling genom att involvera användarna. En metod är att låta spetsanvändare utveckla deras produkter.

This experienced was reflected across other communities. For example, Lego had been producing train sets since the 1960s but had come to a decision to axe this model as part of their rationalization plans in 2004. The response from the community was strong and highlighted to Lego that there was an important community of users – hobbyists – who had not only bought the original trains but then created their own designs and modifications. In a similar process to that with Mindstorms Lego began to identify key users and designers and encouraged them to contribute their design ideas. The result was that a group of 20 ‘lead users’ created 76 new product designs which Lego were able to produce and sell.

Här är ett bevis på kreativiteten som LEGO sätter igång. Någon har lagt ner åtskilliga timmar på att rekonstruera Felix Baumgartners hopp från rymden:



Inga kommentarer har lämnats ännu

Du kan bli först att kommentera!

Kommentera

Regler för kommentarer »

XHTML: Dessa taggar går att använda: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Om blogg.vinnova.se
Bloggen ägs, utvecklas och förvaltas av Vinnova, Sveriges innovationsmyndighet. Vi stärker Sveriges innovationskraft för hållbar tillväxt och samhällsnytta.

Genom Vinnovas blogg vill vi ha en öppen dialog med vår omvärld, belysa våra sakfrågor och ta till vara på frågor och åsikter om oss.

Läs mer »
Facebook
Twitter