04
Jul | 14:42

We are makers

4 juli,14:42 av Erik Borälv

Renässansmänniskan skulle helst kunna allt. Målet var att uppnå största möjliga bildning. Idag har vi liknande digitala ideal. Detta visas i två filmklipp. Se detta som sommar-tv, fast bra sådan.

Var tid har sina ideal. Bara för ett kort ögonblick sedan fanns förväntningar på att man skulle kunna skriva hjälplig HTML och skapa sig sin egen plats på webben. Senare kom att man skulle äga och utveckla sin egen domän, vårda eller ännu hellre bygga bilden (till och med varumärket) av sig själv på nätet. Idag omfattar idealet även att man kopplar sitt fysiska jag mot nätet. Största möjliga uppkoppling, sedan nirvana.

I huvudsak är det enbart positiva ideal. När en betydande del av våra liv sker på nätet finns anledning att vara kompetent nog för att vara med och påverka utvecklingen. Att vara passiv konsument har aldrig varit en framgångsrik strategi.

Det finns olika sätt att närma sig dagens ideal. I början av digitaliseringen var det av praktiska anledningar värdefullt att lära sig skriva kod, att programmera. Det idealet anses fortfarande vara den allra finaste då den möjliggör i princip allt – kan man skriva kod finns väldigt få hinder för att skapa lösningar. Vi är tillbaka till ett (digitalt) renässansideal.


Lifeloggers from Memoto. Filmen visar många betydande personer inom lifelogging, och är både bildande och underhållande.

En växande rörelse är att logga information om sig själv. Detta kan delvis kategoriseras som prosumer (en sammanslagning av engelskans professional/producer och consumer). Detta är den medvetna kunden som noga väljer ut olika lösningar och sedan skapar egna sätt att kombinera/modifiera teknik och tjänster.

Spannet bland lifeloggarna (eller quantified self, som detta ibland kallas) är enormt stor. Det finns färdiga och billiga lösningar, som stegräknare. Idag kan mobiltelefonen ersätta mycket av mätandet. Du kan t.ex. låta Google via mobilen hålla koll på var du befinner dig, hela tiden. Sedan kan man börja analysera hur många kilometer man reser på ett år, hur många timmar man sitter på kontoret eller hur många gånger man åkter till stugan. Ännu vanligare, man kan använda telefonen för att ha koll på sina löprundor, a la Runkeeper och liknande tjänster.

Bild: Rich Lee. DIY Headphone Implant

Bild: Rich Lee. DIY Headphone Implant

Genren rymmer också personer som gör smått otroliga insatser. Det grundas i ett väldigt stort personligt behov eller i en lust att skapa och testa olika lösningar. Rich Lee är en sådan person – han kallar sig själv för ”Space Gangster, businessman, Grinder, and black hat transhumanist”. Han har låtit operera in magneter nära örat. Genom att använda olika tekniker kan man överföra ljud trådlöst via magneterna. Rich tänker sig lyssna på musik utan att behöva hörlurar, men framförallt att experimentera med att kunna se genom ljud. ‘Se’ på samma sätt som fladdermöss ser, via ultraljud eller annan teknik.

The first thing everyone asks is “why would you do this?” Honestly, I don’t feel the need to answer this question. People either get it or they don’t. I’m a Grinder, and we are notorious for getting it. The second question is usually “what are you going to do with it?”

Listening to music is nice and probably the most obvious answer, but I intend to do some very creative things with it. […] I can see myself using it with the gps on my smartphone to navigate city streets on foot. I plan to hook it up to a directional mic of some sort (possibly disguised as a shirt button or something) so I can hear conversations across a room.

Saken får ytterligare en dimension när Rich avslöjar att han kommer att helt förlora synen – han håller alltså på att ge sig själv flera sätt att höra och röra sig som snart blind.

En variant på den medvetna konsumenten är att i större utsträckning bygga sina egna lösningar (även en motreaktion till traditionell konsumtion). Det handlar ofta om att skapa något nytt, inte att kopiera redan existerande produkter. Att skapa billigare lösningar är en viktig fråga, samma sak med lösningar som i någon mening har bättre prestanda.

Ett exempel: färska örter finns i alla livsmedelsbutiker. Men, örterna kostar onödigt mycket, samt finns sällan hemma i köket när man behöver. Att ha en kruka i fönstret är inte en lösning. Det finns en överraskande stor rörelse Urban farming där det inom Window farming handlar om att använda hela fönstrets yta för att odla grönt, även på höjden alltså. Här finns mängder med olika konstruktioner. Det ges workshops i att bygga egna varianter. Man återanvänder enkla material till konstruktionerna, i detta sammanhang ofta PET-flaskor. Bevattning sköts automatiskt via reglerstyrda pumpar och allt är så klart uppkopplat till nätet. Det säger sig själv att stadsbönderna loggar vilka näringsämnen och plantor som ger bäst avkastning.

windowfarming

Window farming. Bild: memetics.berlin. CC by-nc-nd.

Filmen We are Makers tar sin början i att i ett konsumtionssamhälle har vissa förmågor försvunnit. Som att kunna uttrycka sig genom att göra egna varianter på produkter, hur man odlar mat. ”The loss of the hand” som det sägs. Samtidigt finns det idag bättre förutsättningar än någonsin för att kunna vara sin egen producent, vilket filmen visar på ett bra sätt. Det är kul att se hur personerna berättar, att det till stor del handlar om att dela lösningar, lusten att visualisera och bättre förstå, att lära sig genom att göra själv.

Skillnaden mellan att bära en snygg t-shirt och att även ha designat t-shirten handlar delvis om ens självbild men framför allt om kontroll – you own your place in life.


We Are Makers from Learning Studio.



Inga kommentarer har lämnats ännu

Du kan bli först att kommentera!

Kommentera

Regler för kommentarer »

XHTML: Dessa taggar går att använda: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Om blogg.vinnova.se
Bloggen ägs, utvecklas och förvaltas av Vinnova, Sveriges innovationsmyndighet. Vi stärker Sveriges innovationskraft för hållbar tillväxt och samhällsnytta.

Genom Vinnovas blogg vill vi ha en öppen dialog med vår omvärld, belysa våra sakfrågor och ta till vara på frågor och åsikter om oss.

Läs mer »
Facebook
Twitter