09
aug | 15:24

Framtidens kyckling är här

9 augusti,15:24 av Erik Borälv

Det varierar stort vilket genomslag och effekt en innovationstävling får. Tävlingen Chicken of tomorrow är ett exempel på en tävling som 70 år senare fortfarande har en enorm påverkan på hela världen. Det är en lång berättelse med inslag av kalla kriget, automation och offentlig investering i innovation. Men framför allt handlar den om butiken som vi kallar stormarknad.

Craft egg – småskalig produktion med svenska kulturhöns ger färgglada ägg, här från Gammalsvensk vit leghorn, Silverudds blå och Eksjöhöns. Dessa ägg fanns före framtidens kyckling.

Podden Freakonomics berättar historien om the supermarket (stormarknaden), en central innovation för ett urbant samhälle. När en växande del av befolkningen bor i städer så blir en fungerande infrastruktur för livsmedel allt viktigare. U.S. Department of Agriculture (USDA) var därför i början av urbaniseringen extra aktiv och investerade i forskning och infrastruktur. Man gav bland annat stöd till forskning om bättre hälsa hos boskap, och till utveckling av jordbruksmaskiner som minimerar skador på mark och grödor. Mer överraskande, USDA var också aktiv inom byggande av vägar då man insåg att bättre livsmedel har inget värde om maten inte kan fraktas från landet till städerna. Man jobbade med ett perspektiv på hela systemet. Att lämna krigets ransonering för ökat nationellt välstånd och överflöd var målet.


Poddavsnittet placerar utvecklingen även i ett politiskt perspektiv. Efter andra världskriget fanns en intensiv kamp om vilka aktörer som är bäst lämpade att styra världen. Insatserna var betydande under kalla kriget, av politiska och strategiska skäl. och påverkade alltså även livsmedelsområdet.

The general trends could best be characterized as high-volume and standardized agriculture. If you’d describe U.S. agriculture policy as “aggressive” in earlier decades, then in the Cold War era, it was pretty much on steroids. And this wasn’t just about feeding a growing U.S. population. This had a political thrust, meant to show the Soviet Union — and the rest of the world — just how mighty the U.S. was.

Innan stormarknaden så hade vi i huvudsak manuell försäljning över disk, lokala butiker med begränsat utbud av varor, ibland med bara ett slags livsmedel (ex bröd). De butikerna började på 50-talet ersättas av större butiker, som kunde ha självbetjäning och som inte bara sålde mat utan alla möjliga varor för hushållet.

I en stormarknad är livsmedlets utseende halva hemligheten (förutom priset). Det skyltas med ett stort antal av varje vara och det finns en visuell konkurrens från andra livsmedel som ligger bredvid – snyggast äpple säljer bäst.

Konceptet stormarknad är dock bara fönstret till något större och viktigare. I detta fall är poängen att det finns ett industrialiserat livsmedelssystem i bakgrunden. Automation i produktionen är en springande punkt, anpassade grödor och djur som tål behandling av maskiner en annan.

En dokumentär från 1948 om tävlingen Chicken of tomorrow. 02:23 in i klippet ser man tävlingskriterierna med viktning mellan olika parametrar.

Historiskt hade man fjärderfän för äggens skull, och det hela var en rätt självständig verksamhet. Hönsen var små, robusta, tålde väder och vind. De hittade mycket av sin egen föda, fick ibland rester och sprang relativt fritt på gårdsplan. Uttjänta hönor åts upp.

Det är en lång historia men det är med stormarknaden som kycklingen kommer in i berättelsen. För att kunna konkurrera med andra livsmedel måste man föda upp kyckling på ekonomiskt rationellt sätt. Det betyder bland annat att kycklingen behöver växa snabbt och vara sammansatt på önskvärt sätt. Lite förenklat: stora bröst och korta ben. Den behöver bli industriellt tålig och får inte bli sjuk av att växa snabbt. Målet var “breast meat so thick you can carve it into steaks”.

Historiskt hade man fjärderfän för äggen, och det hela var en rätt självständig verksamhet. Hönsen var små men robusta, tålde väder och vind. De hittade mycket av sin egen föda och sprang relativt fritt på gårdsplan. Uttjänta hönor åts upp. Det är en lång historia men det är med stormarknaden som kycklingen kommer in i berättelsen. För att kunna konkurrera med andra livsmedel behöver man kunna föda upp kyckling på ekonomiskt rationellt sätt. Det betyder bland annat att kycklingen behöver växa snabbt och vara sammansatt på önskvärt sätt: stora bröst, korta ben och bred rygg. Den behöver bli industriellt tålig och inte bli sjuk när den växer snabbt. Målet var “breast meat so thick you can carve it into steaks”.
Viktning av kriterier i bedömningen.

Ytterligare en faktor som ledde fram till tävlingen var att den dominerande kedjan av stormarknader, the Great Atlantic & Pacific Tea Company (A&P), snabbt hade lyckats ta 70% av marknaden. Det var inte uppskattat av alla, exempelvis justitiedepartementet ville se mer konkurrens och fler marknadsaktörer.

Innovationstävlingar bygger på en mycket enkel idé. Du identifierar ett problem, utlyser utmaningen och erbjuder en belöning till den som finner den bästa lösningen. Du ser till att intressera människor med rätt kunskap och expertis. Lockade av tävlingens starka motivationskraft – löftet om ett kontantpris, äran av att vara först eller bäst, tillfredsställelsen i att använda sin skicklighet för att förändra världen – lägger begåvade personer och team det de håller på med åt sidan och prioriterar istället att lösa ditt problem. [Innovationstävlingar. En guide. NESTA.]

Att initiera en tävling med hög synlighet och dela ut stora priser skulle kunna ändra uppfattningen om A&P och visa att branschen ville konsumenternas bästa. Med visst stöd av USDA arrangerade A&P innovationstävlingen Chicken of Tomorrow. Tävlingen gick 1948 och 1951.

Poultry entrepreneurs feared calamity in a postwar world where beef and pork were no longer rationed. So at an industry meeting in Canada, Howard Pierce, an Iowa poultry scientist working for the country’s largest food retailer, A&P, proposed a kind of Manhattan Project for poultry called the Chicken of Tomorrow. He suggested creating a chicken that looked like a turkey, with a broader and thicker breast and meatier thighs and drumsticks, and established the National Chicken of Tomorrow Committee…

Det är fascinerande läsning, How a massive breeding contest turned a rarely eaten backyard bird into the technological marvel that feeds the world. Artikeln berättar om bakgrunden till tävlingen Chicken of tomorrow och vägen till finalen 1951 på Razorback Stadium i Arkansas. I publiken satt 8,000 personer, ett band spelade och vicepresidenten Alben Barkley belönade vinnaren Charles Vantress med en check på $5,000.

…we’re all eating the genetic progeny of the original Chicken of Tomorrow. What it was was a contest to produce the most efficient chicken using genetic techniques basically. And it not only had to be an efficient chicken but — very heavy breasts, very light-colored feathers so that when it’s plucked it would look good under cellophane and then later plastic packaging, and the birds had to be relatively disease-resistant, so that they could be put in intensive rearing operations without dying too quickly.

De många små detaljerna i tävlingen är fascinerande (se videoklippet). Alla delstater fick var med och tävla, först regionalt och till slut i en final. Till den nationella finalen gick de 40 bästa uppfödarna. De skickade var och en 720 ägg enligt ett noga specificerat tidsschema, för att kläckningen skulle ske samtidigt oavsett vilken delstat som den tävlande kom från. Arrangörerna hade separata kläckningsbås per tävlande och man valde slumpvis ut 400 stycken från en besättning om 500 små kycklingar. Dessa fick under kontrollerade former växa till sig under 12 veckor och 2 dagar. Allt skedde anonymiserat för skötarna. De 400 kycklingarna slaktades och 50 stycken valdes ut per tävlande. Sedan bedömdes de 2000 kycklingarna (40 tävlande x 50 kycklingar) på 18 kriterier. Vann gjorde Charles Vantress från Kalifornien, som hade korsat en rödfjädrad New Hampshire med en lokal variant kallad Cornish. Inom bara några år hade denna korsning tagit över den kommersiella uppfödningen.

Det är jag som är originalet, New Hampshire Red. Bild: Bodlina. CC BY-SA 3.0

Jordbruket som industri, automation, offentliga investeringar i livsmedelssystemet, urbaniseringen och stormarknader samt kalla krigets retorik, är alla delar som leder fram till en tävling för att hitta framtidens kyckling.

Vi lever idag med resultatet av denna innovationstävling. Tidigare gick fjäderfän fritt på gårdarna, nu lever de inomhus. Fram till 50-talet hade man möjligen upp till 200 hönor, nu räknar man i 10,000-tal eller 100,000-tal per besättning. Alla gårdar hade hönor, idag är det några få producenter som står för produktionen. Hönor levde några år, en modern kyckling runt 35 dagar. Kroppsbyggnaden är helt annorlunda, med bröst som påminner om kalkon. Tävlingen påverkade så klart industrin kring uppfödning men den påverkande också själva kycklingen.

En lärdom enligt Maryn McKenna, författare av Big Chicken: The Incredible Story of How Antibiotics Created Modern Agriculture and Changed the Way the World Eats, är att vi idag riskerar upprepa några misstag när vi tar fram odlat eller konstgjort kött.

As we start to talk about lab-grown meat, there’s a valuable lesson here. Chicken breeds became intellectual property—a genetic cocktail that today is owned by only two companies in the world. I find it troubling that the same thing has happened with lab-grown meat—it’s becoming intellectual property.

Sedan 1960-talet har svenska förbrukningen av kyckling stigit från 1,6 kilo till dryga 23 kilo per person. Det hade inte hänt utan stormarknadens krav på lägre pris. Djuret som lättast gått att industrialisera är just framtidens kyckling. Den har blivit tillgänglig, överkomlig och är numera vardagsmat.

Det är en enastående transformering av ett livsmedel. Man lyckades med ambitionerna, att genom en effektiv livsmedelskedja ge konsumenterna en bra kyckling till lågt pris. Detta skrivs i en tid när debatten om köttkonsumtion och miljöpåverkan är starkare än någonsin.

Det här inlägget skrivs och publiceras på en fredag. I Sverige år 2019 betyder det tacos till kvällen. Gissa vad vi fyller våra tacos med.

Referenser

How a massive breeding contest turned a rarely eaten backyard bird into the technological marvel that feeds the world, https://aeon.co/essays/how-the-backyard-bird-became-a-wonder-of-science-and-commerce

The Surprising Origin of Chicken as a Dietary Staple, https://www.nationalgeographic.com/environment/future-of-food/poultry-food-production-agriculture-mckenna/

Today We’re Eating the Winners of the 1948 Chicken of Tomorrow Contest, https://modernfarmer.com/2014/05/today-eating-winners-1948-chicken-tomorrow-contest/

How the Chicken of Tomorrow became the Chicken of the World, https://www.iatp.org/blog/201303/how-the-chicken-of-tomorrow-became-the-chicken-of-the-world

Arbor Acres, https://youtu.be/fMb11rJt7vk

The 1948 Chicken of Tomorrow Contest Documentary, https://youtu.be/RrAV4zmZa-w

How the Supermarket Helped America Win the Cold War (Ep. 386), http://freakonomics.com/podcast/farms-race/

Kycklingen mitt i rummet, http://www.hungryandangry.se/tag/kyckling/

Fjäderfä, https://www.bondeniskolan.se/djur1/fjaderfa/



Inga kommentarer har lämnats ännu

Du kan bli först att kommentera!

Kommentera

Regler för kommentarer »

XHTML: Dessa taggar går att använda: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Om blogg.vinnova.se
Bloggen ägs, utvecklas och förvaltas av Vinnova, Sveriges innovationsmyndighet. Vi stärker Sveriges innovationskraft för hållbar tillväxt och samhällsnytta.

Genom Vinnovas blogg vill vi ha en öppen dialog med vår omvärld, belysa våra sakfrågor och ta till vara på frågor och åsikter om oss.

Läs mer »
Facebook
Twitter