25
okt | 16:51

Elton John använder innovationstävling

25 oktober,16:51 av Erik Borälv

En innovationstävling belönar den som först eller effektivast löser en definierad utmaning. Vad en lösning eller en utmaning är varierar så klart per område. Här kommer ett exempel på hur en innovationstävling ser ut om man heter Elton John.

The Cut är Elton Johns och YouTubes tävling för att hitta nya videos till Eltons gamla låtar.

The Cut är Elton Johns och YouTubes innovationstävling för att hitta nya videos till tre av Eltons gamla låtar.

The Cut är ”A chance for new filmmakers to create the official music videos for an Elton John classic.” Det snyggaste i denna design av tävlingen är så klart att det är det inte är vilken musiker som helst som söker ”lösningar” till nya musikvideos. Det är heller inte en dålig partner, att ha med YouTube som värd och plattform för utmaningen. Juryn består så klart av Elton och Bernie Taupin men inkluderar några ytterligare personer med ett par Golden Globes och Grammys stående i bokhyllan. Förutsättningarna är alltså skapliga.

Ett klipp som beskriver lite mer om varför man skapat tävlingen The Cut.

In celebration of Elton John and Bernie Taupin’s 50-year musical partnership, The Cut gave new, undiscovered filmmakers the chance to create the first ever music videos for three of Elton’s most iconic songs. The competition attracted attention from around the world and entries from over 50 countries.

Klippet ovan visar vinnande lösning för låten Tiny Dancer, av en Max Weiland. Det här är det teoretiskt svåra för vissa former av innovationstävlingar. När har man lyckats skapa en lösning på utmaningen och hur pass färdig behöver den lösningen vara? Hade det varit en utmaning kring programmering så hade man ställt krav på körbar kod. I andra tävlingar behöver man, exempelvis, köra sitt fordon runt en bana för att visa att lösningen fungerar och är på riktigt.

Enligt definitionen på en innovationstävling, vore det mer renlärigt om man hade krav på färdiga videos? Jo, absolut. Sådana tävlingar finns så klart också. Den mest synliga tävlingen på sin tid (1986) var Madonna och hennes låt True Blue. MTV gjorde en stor grej av det hela och spelade enbart denna låt för en hel dag. Vinnande bidrag kom från unga studenterna Angel Garcia och Cliff Guest som vann 25,000 dollar för sin sepiatonade 60-talsversion. De investerade 800 dollar på sitt bidrag.

Jag tror ändå att Max Weilands klipp ovan i sitt sammanhang uppfyller krav på tillräcklig höjd och kan anses som en komplett ”lösning” även om kravet var mer i form av ett manus för videon.

Det Max vann som pris var en komplett professionell produktion. YouTube ställer upp med riktig utrustning, proffs bakom spakarna och ett antal äkta hollywoodskådisar. Här ser man en ”making of…” som är ett populärt inslag hos många fans. Vi upplever att vi får en unik inblick i hur våra idoler egentligen är, och hur de saker vi gillar mest skapas. En making of kan vara viktigare än slutprodukten.

Den viktigaste frågan här är ändå – fungerar tävlingen? Man kan konstatera att slutresultatet överraskande väl fångar berättelsen om Kalifornien och placerar en låt från 1971 i modern tid. Låten sägs ursprungligen handla om Bernies flickvän Maxine, om personer som drogs till musiker, och de stora världshändelserna på 70-talet. Nu är det en aningen sentimental och känslosam berättelse om LA och dagens motsvarigheter, ”…life in Los Angeles from a dozen different perspectives.”



Inga kommentarer har lämnats ännu

Du kan bli först att kommentera!

Kommentera

Regler för kommentarer »

XHTML: Dessa taggar går att använda: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Om blogg.vinnova.se
Bloggen ägs, utvecklas och förvaltas av Vinnova, Sveriges innovationsmyndighet. Vi stärker Sveriges innovationskraft för hållbar tillväxt och samhällsnytta.

Genom Vinnovas blogg vill vi ha en öppen dialog med vår omvärld, belysa våra sakfrågor och ta till vara på frågor och åsikter om oss.

Läs mer »
Facebook
Twitter