Nyligen valdes finalisterna ut i innovationstävlingen Blue Bag Water Innovation Award 2015. Bakom tävlingen står Lunds universitet, Ikea och Mercy Corps Indonesia.
Universitetet har tidigare arrangerat tävlingar, men de har då oftast varit kopplade till några specifika problem. Den här tävlingen är mer öppen av sin natur och handlar om att förbättra vattenhållningen i slumområden i Indonesien. Syftet är att få fram konkreta lösningar på vattenhushållnings-, avlopps- och sanitationsproblem. Tävlingsvinnaren får bland annat komma och ta del av universitetets utbildningsprogram i vattenresurslära.
Maria Lindblad är tävlingens projektkoordinator och hon har tagit hjälp av det externa konsultbolaget Sqore, som bland annat skött marknadsföring, hanterat tävlingsbidrag på den webbaserade tävlingsplattformen – och dessutom gjort en första screening av de tävlingsbidrag som lämnats in.
Här är en liten filmsnutt med Gustav Borgefalk från Sqore. I filmen tipsar han innovationstävlingsaktörer att prata med någon som tidigare arrangerat tävlingar och dra lärdom av dem, ta hjälp av någon med de tävlingsdelar som man känner sig osäker på, samt att det är lätt att arrangera tävling – men svårt att nå önskat resultat.
Samarbete mellan akademi och näringsliv kan vara framgångsrikt – men det är samtidigt viktigt att aktörerna tidigt i processen synkar sina respektive intressen, så att de gemensamma förväntningarna på tävlingen och dess resultat är ungefär i samma nivå. Enligt Maria Lindblad har andra svenska lärosäten råkat ut för fadäser just vid sådana tillfällen då samarbetet inte var genomdiskuterat i förväg.
I Blue Bag Water Innovation Award har inte några sådana problem dykt upp, utan enligt alla inblandade har det här snarast varit en styrka att akademi och näringsliv samarbetar.
Här följer en liten videointervju med Maria Lindblad. Filmen är från förra veckan, men klicka gärna också här för att se en längre intervju med henne från i somras då tävlingen än så länge inte hade kommit så långt.
De främsta lärdomarna hittills för Ikea / Lunds universitet från i år har varit:
Vem som vinner Blue Bag Water Innovation Award 2015 avgörs senare i januari. Här är en kort beskrivning av de tre finalisternas olika idéer:
Till sist Gustav Borgefalk från Sqore som berättar om juryarbetet för Blue Bag Water Innovation Award. Han säger också om att det inte är mer utmanande att arrangera en tävling internationellt än nationellt, utan att det snarare öppnar för fler spännande idéer:
För att komma i kontakt med Vinnovas projektföljare Anders Frick, använd följande kontaktuppgifter: http://twitter.com/frick, Tel: 0768-848126, e-post: anders@frick.nu
För att komma i kontakt med Vinnovas innovationstävlingsrepresentant Sebastian Axelsson, använd följande kontaktuppgifter: Tel: 08-473 3171, e-post: sebastian.axelsson@vinnova.se
Du kan bli först att kommentera!