18
nov | 13:51

Innovationstävlingar – hur gör man?

18 november,13:51 av Sebastian Axelsson

Finns det någon manual eller instruktionsbok med tips och råd för hur man bäst arrangerar en lyckad innovationstävling? Det frågade en person som hade fått upp ögonen för tävlingar som koncept för att nå ökad innovation. Svaret på frågan är dock att det inte finns någon jättebra sådan manual, i alla fall inte ännu och i varje fall inte från Vinnova. Men till våren ska det bli ändring på det – mycket tack vare de Vinnovasponsrade innovationstävlingsprojekt inom miljöteknikområdet som just nu genomförs. Lärdomarna från tävlingarna kommer att dokumenteras, delvis här på bloggen, delvis i en lärdomsbok i e-format.

Nåväl. Personen som hörde av sig hade initialt två konkreta frågor:

  • Hur genomför man bäst tävlingsupplägget så att det blir tydligt?
  • Hur når man bäst ut med information om sin tävling?

Utan att gå händelserna i förväg så finns det några saker som verkar mer sannolika än andra, nämligen:

  • Satsa på spets snarare än bredd. En stor mängd tävlingsbidrag är visserligen imponerande och ser givetvis bra ut i media. Nackdelen är att urvalsprocessen blir mer tidsödande och i vissa fall kan slå tillbaka. Tänk på parallellen med platsannonser; Bättre att få fem riktigt högkvalificerade sökande till en utlyst tjänst än femhundra halvbra.
  • Använd en väletablerad tävlingsplattform. Åtminstone för att pitcha tävlingen.
    På samma sätt som filmer eller åtminstone trailers idag läggs ut på Youtube för att ”gratis” få extra uppmärksamhet så bör man lägga, eller pitcha, tävlingen på någon existerande tävlingsplattform. Då ökar inte bara sannolikheten för att nå fler personer, utan även rätt personer.
  • Tveka inte att göra ett samarrangemang. Det gäller både i form av samarbete med andra tävlingar, såsom Malmö Cleantech City Award och Nordic Cleantech Open just nu gör. Men det gäller även att samarrangera med andra händelser. Skanska kommer till exempel att ha den stora finalen för Deep Green Challenge vid ett tillfälle då många personer i företagets ledning av andra anledningar redan kommer att vara samlade på platsen där finalen hålls.
  • Ha en aptitlig webbnärvaro. Paketeringen av vinnarna i Smart Living Challenge är ett bra exempel. Snygghet bidrar i sig inte till större intresse, men däremot bidrar en oaptitlig webbnärvaro till lägre intresse.
  • Krångla inte till det. Enkla anmälningsformulär, raka riktlinjer för juryarbetet är två av många exempel på det. Ju enklare desto bättre – det är grundregeln.

Som sagt, just nu är det alltför tidigt att beskriva alltför många tips här på bloggen. Det ovan nämnda var enbart ett par korta exempel som gavs i svar till personen som hörde av sig med frågor.

Det finns dock redan nu mycket läsvärt material i olika former, såväl nationellt som internationellt. Här är länkar till några olika publikationer:

priser
Illustrationen ovan visar ett utdrag över några innovationstävlingar i modern tid. Källa: Sidan 9 i denna pdf-fil från Nesta.


 

För att komma i kontakt med Vinnovas projektföljare Anders Frick, använd följande kontaktuppgifter:
http://twitter.com/frick, Tel: 0768-848126, e-post: anders@frick.nu

För att komma i kontakt med Vinnovas innovationstävlingsrepresentant Sebastian Axelsson, använd följande kontaktuppgifter:
Tel: 08-473 3171, e-post: sebastian.axelsson@vinnova.se



Inga kommentarer har lämnats ännu

Du kan bli först att kommentera!

Kommentera

Regler för kommentarer »

XHTML: Dessa taggar går att använda: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Om blogg.vinnova.se
Bloggen ägs, utvecklas och förvaltas av Vinnova, Sveriges innovationsmyndighet. Vi stärker Sveriges innovationskraft för hållbar tillväxt och samhällsnytta.

Genom Vinnovas blogg vill vi ha en öppen dialog med vår omvärld, belysa våra sakfrågor och ta till vara på frågor och åsikter om oss.

Läs mer »
Facebook
Twitter