02
jul | 13:09

Necessity is the mother of Skype!

2 juli,13:09 av Peter Svensson

”Necessity is the mother of invention” är ett välkänt ordspråk. Men hur kan man systematiskt finna denna ”nöd” för att skapa innovationer? Innovationer med högre sannolikhet att klara en marknadsintroduktion (pga att behovet av produkten eller tjänsten redan är säkerställt).

50 procent av alla innovativa start-ups ”hittar” sin nöd hos sig själva enligt en forskningsrapport (Shah et al, 2012). Entreprenörerna eller innovatörerna har ett problem i sitt företag eller i vardagen som de börjar fundera på hur de kan lösa. Vid insikten att man har en lösning på problemet så inser man att flera andra har samma problem. Perfekt läge att kommersialisera sin innovativa lösning!

Dagens Industri intervjuade nyligen Niklas Zenström, grundare av Skype, och satte rubriken ”Var pank – skapade Skype”.

Han [Niklas Zenström] och dansken Janus Friis hade just grundat Kazaa. Men fildelningsprogrammet var inte speciellt lönsamt och de hade stämts av internationella musikjättar.

”Vi hade dåligt med pengar och försökte spara kostnader genom att ringa varandra med ip-telefoni. Det fungerade dåligt”, säger han till tidningen.

De insåg plötsligt
att de hade teknologin som kunde lösa problemet genom Kazaa. Trots att det till en början var svårt att få investerare så lanserade de Skype år 2003 och det blev en succé.

Innovation startar ofta i användares behov av bättre produkter och tjänster, och sedan hittar man en eller skapar en lösning. Policyåtgärder för att öka innovationsnivån i ett land är mestadels fokuserade på hur forskning kan kommersialiseras. Empiriska bevis tyder på att dessa ”technology-push” åtgärder behöver kompletteras med verkliga akuta problem som individer eller organisationer har. Vi hoppas att vårt sätt att arbeta med ”öppen innovation” ska stimulera till att verkliga akuta problem blir en naturlig utgångspunkt i svensk innovationspolitik.

Exempel på hur VINNOVA arbetar med dessa frågor är 1) öppna upp data så att olika verkliga akuta problem kan adresseras av de som har problemet 2) spetsanvändarmetoden, som är en metod för att hitta användares lösningar på ett speciellt problem 3) innovationstävlingar möjliggör för privata och offentliga organisatörer att få in innovationer skapade utanför sin egen organisation.



Inga kommentarer har lämnats ännu

Du kan bli först att kommentera!

Kommentera

Regler för kommentarer »

XHTML: Dessa taggar går att använda: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Om blogg.vinnova.se
Bloggen ägs, utvecklas och förvaltas av Vinnova, Sveriges innovationsmyndighet. Vi stärker Sveriges innovationskraft för hållbar tillväxt och samhällsnytta.

Genom Vinnovas blogg vill vi ha en öppen dialog med vår omvärld, belysa våra sakfrågor och ta till vara på frågor och åsikter om oss.

Läs mer »
Facebook
Twitter