12
mar | 16:26

Öppen innovation av ett svenskt företag!

12 mars,16:26 av Peter Svensson

– Men hur organiserar man för öppen innovation? sa en chef på ett svenskt fordonsföretag.

På en konferens på Harvard universitetet som vi deltog på konstaterades det att etablerade företag måste organisera sig annorlunda för att lyckas på ett strukturerat sätt ta in extern hjälp vid produkt- och tjänsteutveckling. Och det är inte enkelt! Det krävdes ett krismedvetande pga dålig lönsamhet hos Procter&Gamble och LEGO för att göra stora förändringar. I deras omorganisationer så öppnade de upp sina innovationsprocesser mot användare och externa forskare för att öka träffsäkerheten i produktlanseringar.

Ett spännande experiment i Skåne har nu gett oss inspiration här i Sverige. Fönster- och dörrtillverkaren Inwido nyligen testat en egenskapad innovationsprocess. De anordnade en tävling ”Compete and Incubate Innovation Challenge” tillsammans med forskningsparken Ideon riktad mot studenter och forskare vid Lunds universitet. Jag intervjuade Inwidos VD Håkan Jeppsson för att bättre förstå denna satsning.

hakanjeppsson

Bolagets DNA: Inwido har en omsättning på 5 miljarder kronor och är ett holdingbolag för många små bolag i flera länder. Tanken var att bygga en kritisk massa av fönster- och dörrtillverkare. Pga finanskrisen 2008 så ändrades bolagets strategi till att växa organiskt, då implementeras även en produktutvecklingsstrategi i det stora arbetet med att få på plats en sammanhängande väg framåt. Men det är en konservativ bransch ”ett fönster är ett fönster” vilket gör det svårt att få fram nya perspektiv och möjligheter. Många tillverkare ser också nästa led som kund och tänker inte direkt på slutanvändaren, vilket gör det svårare att få fram nya erbjudanden för slutkund.

Bakgrund till satsning på externa utvecklingsprojekt: Jeppsson arbetar med att hitta synergieffekter internt och minskar bla antal fabriker man äger. Han har en erfarenhet från andra konservativa branscher såsom pappersindustrin. Vis av erfarenhet så vill han inte bygga upp en egen FoU organisation, då det finns risk att en sådan inte kopplas ihop med marknadsbolagen utan lever sitt eget liv (kanske tom växer och kostar). Istället så tänker Jeppsson att det vore bra om man kan få ett yttre tryck på de interna utvecklingsprocesserna.

Samarbetspartner: I diskussion med forskningsparken Ideons ledning sätter de ihop en innovationstävling kring fem viktiga områden för Inwido. Ett sådant område var intelligenta fönster. Inwido engagerar chefer med ansvar för utveckling i sina olika bolag.

Genomförande: Man marknadsför tävlingen mestadels internt på Lunds Universitet, men gör det på engelska så att utländska studenter och forskare ska kunna vara med. De bjöd med en journalist från början som skrev flera artiklar. Man utlovar hjälp och stöd att förverkliga idéerna från både Inwido och Ideon. De tävlande träffas varannan torsdag för en inspirationsföreläsning och diskussion kring idéerna. Inwido uppmuntrar vid något tillfälle att olika tävlande borde samarbeta. Man tog hjälp av en dansk konsultfirm, Implement Consulting Group, för att få hjälp med att att hålla i processen med alla :

Vi kommer att ha flera seniora resurser till förfogande för att bemöta de affärsidéer som uppkommer och ska försöka både svara på frågor och inspirera och utmana. Vi hoppas att vi genom detta projekt kommer att få ta del av helt nya sätt att arbeta och kunna skapa nya kreativa nätverk utanför de vi har kring Inwido i dag

Enligt Jeppsson var det också en fördel att träffas på Ideon istället i Inwidos lokaler. Ideon andas innovation och entreprenörskap.

Viktiga aspekter: För Jeppsson är det viktigt att skapa en ”sense of urgency” då man är van att kunna dra ut på utvecklingsprojekt i flera år i fönsterbranschen och i andra konservativa branscher. Genom att skapa en tävling och ha klara start och slutdatum så blir idéerna snabbt konkreta och man har utsållningstillfällen.

Organisatorisk förändring: Jeppsson har fått säga till VDarna i dotterbolagen att de ska prioritera denna satsningen, och att de måste avsätta resurser för att medverka i ”Compete and Incubate Innovation Challenge”.

Resultat: 22 idéer kom in till starten av tävlingen. Vid första sållningstillfället blev ca 16 idéer kvar och till sist korade man 7 vinnare som Inwido på olika sätt förpliktigade sig att hjälpa vidare. Efter tävlingen så tar projekten olika vägar. Det kan vara att någon vill starta bolag (och kanske bli en underleverantör på sikt), medan andra är nöjda med att få utveckla innovationen till fungerande prototyp och sedan tar Inwido över. Jeppsson är redan nöjd med resultatet av ”Compete and Incubate Innovation Challenge” pga att det har gett avsedd effekt internt, dvs man har hittat ett sätt att ta fram nya produkter/tjänster och man har visat för hela organisationen att detta är viktigt.

Men det ska mycket spännande att följa dessa externa utvecklingsprojekt!

Alla sju vinnarprojekten har fortsatt och är igång 9 månader efter att tävlingen avslutats. Jeppsson betonar att det kanske inte handlar om ”grandiosa” innovationer, utan snarare nya applikationesområden och inkrementala förbättringar. Utvecklingsprojekt kanske är bättre än innovationsprojekt. Men projekten verkar handla om nya funktionaliteter snarare än bättre processer vilket bådar gott för att kunna öka omsättningen.

Exakt vad projekten handlar om vill Inwido hålla för sig själva i detta utvecklingsstadium.

 

 



Inga kommentarer har lämnats ännu

Du kan bli först att kommentera!

Kommentera

Regler för kommentarer »

XHTML: Dessa taggar går att använda: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Om blogg.vinnova.se
Bloggen ägs, utvecklas och förvaltas av Vinnova, Sveriges innovationsmyndighet. Vi stärker Sveriges innovationskraft för hållbar tillväxt och samhällsnytta.

Genom Vinnovas blogg vill vi ha en öppen dialog med vår omvärld, belysa våra sakfrågor och ta till vara på frågor och åsikter om oss.

Läs mer »
Facebook
Twitter